Skole

Den tysk-norske skolen i Oslo er godkjent som privatskole både i Norge og Tyskland. Skolen består i dag av 17 klasser, fordelt på barnetrinnet, ungdomstrinnet og videregående trinn. Vi orienterer oss etter det tyske skolesystemet, og følger både den tyske og den norske læreplanen (i fagene norsk og samfunnsfag). Etter 12 års bestått skolegang får elevene både norsk og tysk vitnemål («Deutsches Internationales Abitur», DIAP).

Barnetrinnet (1.-4. klasse)

På barneskolen begynner en ny epoke i livet for barna. Vi er sammen med dem og hjelper dem å finne seg til rette i den nye hverdagen.

Ungdomstrinnet (5.-9. klasse)

I femte og sjette klasse introduseres elevene til den tyske gymnasialutdanningen, og i syvende klasse får de en anbefaling om de bør tilstrebe gymnasnivå eller evalueres på realskolenivå i henhold til det tyske skolesystemet.

Videregående trinn (10.-12. klasse)

På videregående trinn arbeider elevene frem mot avsluttende eksamener. Etter avsluttet 10. klasse kan de oppnå en såkalt «mittlerer Schulabschluss», etter 12. klasse et norsk vitnemål og tysk «Abitur».

Pedagogikk og språk

Vi knytter sammen språk, kultur, barn, familier og medarbeidere fra Norge og Tyskland. Daglig går mennesker fra over 25 land inn og ut av Den tysk-norske skolen i Oslo.

Lederteamet

Skolens lederteam koordinerer strukturene og prosedyrene i og mellom avdelingene ved Den tysk-norske skolen i Oslo.

Skolemiljø

Alle elever rett til et trygt og godt skolemiljø som skal fremme helse, trivsel og læring.

Hvorfor velge Den tysk-norske skolen i Oslo?

Internasjonalt miljø, forskjellige kulturer og fire språk

«Jeg opplever at barna får flere perspektiver, og jeg tror de utvikler aksept, toleranse og interesse for ulike kulturer og språk. Og ikke minst for folk med andre erfaringer enn det de selv har.

Samværet barna opplever her, gir dem selvtillit og hjelper dem å utvikle sin egen identitet, etter min mening.»

Grethe, mor til to barn ved Den tysk-norske skolen i Oslo

Enkel og trygg overgang fra barnehagen til barneskolen

«Takket være et nært samarbeid mellom skolen og barnehagen blir førskolebarna gradvis kjent med skolen. Det siste året i barnehagen forbereder de barna på skolestart ved at de legger opp til en hverdag som er litt likere skolehverdagen, og førskolebarna får besøke klasserommene flere ganger. For oss var det en god følelse, og datteren vår fikk en enkel og trygg overgang.»

Caroline, mor til jente ved Den tysk-norske skolen i Oslo

Fokus på lesing fra papir og skriving for hånd

«For oss er det å skrive for hånd den sentrale kulturelle teknikken for et godt læringsutbytte. Det å skrive for hånd er mer effektivt, mer bærekraftig og av høyere kvalitet enn digital skriving. Ikke minst fordi det adresserer mange forskjellige læringskanaler.»

Oliver Schaefer, rektor ved Den tysk-norske skolen i Oslo

Pedagogisk velfundert heldagstilbud i Aktivitetsskolen

«Vi får et helhetlig inntrykk av barnet, siden vi ser dem både på morgenen, i klasserommet, i skolegården og på ettermiddagen. Når et barn går på AKS hver dag, blir vi nesten som en del av familien.

Jeg er personlig veldig stolt av tilbudet vårt, nettopp fordi det ikke bare er 'oppbevaring' av barn. Her får de et veldig bra pedagogisk tilbud, der minst 75 prosent av de ansatte har pedagogisk utdanning.»

Marc Rohner, leder for AKS

Tokulturelt, familiært miljø og venner for livet

«Mange tenker kanskje det er vanskelig å starte på Den tysk-norske skolen, men det synes jeg ikke. Man plukker opp språket raskt ved hjelp av lærerne og andre elever.

På Den tysk-norske skolen er det små klasser, og hele skolen er preget av en åpen og familiær atmosfære. Lærerne er alltid tilgjengelige når man trenger dem, og det er veldig motiverende.

Skolen har gitt meg venner for livet og gjort meg nysgjerrig på utlandet. Nå vil jeg både reise og lære enda mer!»

Anniken, avgangselev ved Den tysk-norske skolen i Oslo i 2021

Vil du påmelde barnet ditt i Den tysk-norske skolen i Oslo? Her finner du all informasjon du trenger for påmeldingen.

Har du spørsmål om skolen?

Sekretariat barnetrinnet

Sekretariat ungdoms- og