Skole > Pedagogikk og språk

Pedagogikk og språk

Den tysk-norske skolen i Oslo knytter sammen språk, kultur, barn, familier og medarbeidere fra Norge og Tyskland. Daglige har vi elever og lærere fra over 25 land på skolen. Elevene får et tospråklig utdanningsløp, fra barnehagen og helt frem til videregående utdanning, med både norsk og tysk studiekompetanse som er anerkjent over hele verden.

• På Den tysk-norske skolen i Oslo ser vi på oss selv som et fellesskap der elever, ansatte ved skolen og foreldrene samarbeider tett. Vi føler oss like tett knyttet til norsk og tysk kultur.

Med vår utdanning og pedagogikk vil vi i Den tysk-norske skolen i Oslo utvikle flerspråklige, verdensåpne og ansvarsbevisste personligheter med fundert kunnskap, sosial kompetanse, kreativitet og empati.

Undervisningen ved Den tysk-norske skolen i Oslo orienterer seg etter tyske læreplaner fra barneskolen til videregående. Slik er det mulig å bytte til en skole i Tyskland eller en annen tysk utenlandsskole. Dessuten følger Den tysk-norske skolen i også den norske Opplæringsloven, slik at man også kan bytte til andre skoler i Norge.

• Skolen tilbyr et komplett læreprogram fra barnehage til videregående eksamen. Alle våre avdelinger samarbeider tett for å sikre barna en sømløs overgang fra trinn til trinn.

Vi ønsker å gi elevene våre en best mulig videregående utdanning, og samtidig sikre at ingen elever forlater skolen uten vitnemål.

• Undervisningsspråket på skolen er tysk. Alle fag undervises på tysk, med unntak av norsk og samfunnsfag, samt fremmedspråkene engelsk og fransk.

Vi har det samme pensumet som på en tilsvarende skole i Tyskland. Det et også forutsetningen for at elever fra Tyskland til enhver tid skal kunne bytte til en av de over 140 tyske utenlandsskolene eller til en skole i Tyskland.

Lærerne har som mål at så mange som mulig skal nå læringsmålene for hvert årstrinn. Da er et høyt språklig nivå viktig, ettersom faglig innhold formidles via språket i alle fag.

Den tysk-norske skolen i Oslo er ingen språkskole. Å forstå og bruke språket er både et mål og et middel for å lykkes med utdanningsløpet. Derfor er vi også avhengige av å ha et godt samarbeid med foreldrene.

Tysk på barnetrinnet

På barnetrinnet undervises faget tysk fem timer i uken. I tillegg tilbyr vi elevene to ekstra undervisningstimer i form av støtteundervisning, enten som en ekstra hjelp eller som en ekstra utfordring. Som ekstra hjelp skal tyskundervisningen legge et solid fundament for språket med målrettet trening av grammatikk og ordforråd; som ekstra utfordring skal den bidra til å videreutvikle språkferdighetene hos barn som allerede behersker tysk godt, ved hjelp av krevende oppgaver. Begge undervisningstilbudene er frivillige og kommer i tillegg til vanlig undervisning, slik at alle barn skal få et trygt kunnskapsgrunnlag.

Tysk for nykommere

I de første klassetrinnene tar Den tysk-norske skolen i Oslo også opp barn som snakker lite tysk. Disse elevene vil de første tre skoleårene få to timer spesialundervisning i tysk i uken, i tillegg til de fem ordinære tysktimene. Denne undervisningen gjennomføres parallelt med støtteundervisningen, slik at alle barn skal ha tilstrekkelige basisferdigheter i faget tysk innen fjerde klasse.

• I første klasse får elevene to timer norskundervisning i uken, i andre til tiende klasse fire timer, og i ellevte og tolvte klasse seks norsktimer i uken. Her deler vi barna inn i to språknivåer, avhengig av om de har norsk som morsmål eller som fremmedspråk. Våre pedagoger vurderer fortløpende tilordningen av hver enkelt elev.

• Fra fjerde klasse gir vi undervisning i engelsk som første fremmedspråk.

I åttende til tiende klasse foregår historieundervisningen tospråklig på engelsk.

Undervisning i fransk som andre fremmedspråk begynner i 7. klasse.

Vil du påmelde barnet ditt i Den tysk-norske skolen i Oslo? Her finner du all informasjon du trenger for påmeldingen.

Har du spørsmål om skolen?

Sekretariat barnetrinnet

Sekretariat ungdoms- og videregående trinnet