Den tysk-norske barnehagen i Oslo

Barnehagen ligger midt i byens grønne hjerte, og har et trygt, sunt og inkluderende miljø. Her kan barna tilbringe hverdagen i beskyttede omgivelser og bli kjent med verdiene i et åpent samfunn. Vi stimulerer barnas språkferdigheter og kommunikasjonsevner på tysk og norsk, og formidler begge landenes kultur. Samlokaliseringen med skolen bidrar til en harmonisk overgang fra barnehagen til grunnskolen.

Avdelinger

Vi tilbyr alle barn fra 1 til 6 år et egnet miljø, fra småbarnsgruppen til førskolegruppen.

Pedagogikk og språk

I barnehagen snakker vi norsk og tysk. Takket være det daglige møtet med språkene og tilpassede aktiviteter lærer barna begge språk på en lekende måte.

Barnehageteamet

Hver barnehagegruppe følges vanligvis av tre av våre profesjonelle medarbeidere.

Vanlige spørsmål om barnehagen:

• Det er ingen fast påmeldingsfrist i barnehagen vår. Jo tidligere du søker, jo større er sjansen for å få en plass for barnet. I tillegg til påmeldingen hos oss, må du også registrere påmeldingen hos Oslo kommune. For hovedopptaket må påmeldingen hos kommunen leveres innen 1. mars hvert år.

• Nei, dersom en plass blir ledig i løpet av barnehageåret, blir den tildelt noen andre så raskt som mu-lig. Vi kan ikke si noe sikkert om sannsynligheten for at en plass skal bli ledig i løpet av barnehage-året. I august, ved starten av barnehageåret, er sannsynligheten langt større.

• Nei, barna må ikke kunne snakke norsk eller tysk. Vi har gode rutiner for å integrere alle barn og fami-lier hos oss, og arbeider etter inkluderingsprinsippet.

• Ja, også barn fra andre kommuner i nærheten er velkomne hos oss. Vi er glade for å høre fra alle interessenter!

• På forespørsel kan sekretariatet gi informasjon om barnets plass på ventelisten. Denne informasjonen er ikke nødvendigvis avgjørende, ettersom kontinuerlige påmeldinger med ulik prioritet gjør at plassen på ventelisten kan bli forskjøvet i begge retninger.

Opptak i barnehagen avhenger av forskjellige faktorer. En vesentlig faktor er barnets alder og hvor mange barnehageplasser som blir ledige i den aktuelle aldersgruppen.

I februar/mars skjer hovedopptaket for barnehageåret som starter i august. Hvis barnet får barneha-geplass hos oss, sender vi deg straks en e-post. Du må da bekrefte at du ønsker den tildelte barne-hageplassen i løpet av ti dager.

• I henhold til våre barnehagevedtekter og barnehageloven er det ni ulike prioriteringsgrupper. Mer in-formasjon finner du i vedtektene våre.

• Foreta påmeldingen av barnet så tidlig som mulig, ettersom prioriteringen også tar hensyn til påmel-dingsdatoen. Påmelding er mulig fra fødselen.

• Nei, det er ikke nødvendig å ha gått i barnehagen for å begynne på Den tysk-norske skolen i Oslo.

Takket være den geografiske nærheten til skolen og de språklige forutsetningene vil overgangen til Den tysk-norske skolen i Oslo bli enklere dersom man allerede har gått i barnehagen vår.

Hvis barnet ikke får en plass i barnehagen, har det ingen virkning på muligheten til å få plass på sko-len vår. En forutsetning for å begynne på skolen er derimot at barnet har tilstrekkelig forståelse for det tyske språket.

Vil du påmelde barnet ditt i Den tysk-norske barnehagen i Oslo? Her finner du all informasjon du trenger for påmeldingen.

Har du spørsmål om barnehagen?

Sekretariat barnehage

Annette Yssen