Opptak

Vil du påmelde barnet ditt i Den tysk-norske barnehagen i Oslo, Den tysk-norske skolen i Oslo eller AKS/SAKS? Her finner du mer informasjon og skjemaer for påmeldingen. Hvis du har spørsmål om påmeldingsprosessen, kan du sende oss en e-post eller benytte kontaktskjemaet.

Vil du la barnet ditt begynne skolegangen ved Den tysk-norske skolen i Oslo? Påmeldingsfristen for 1. klasse er 1. desember. Påmeldingsskjemaer og spørsmål rettes til sekretariatet.

• Den tysk-norske barnehagen i Oslo tar opp barn som har fylt ett år.

Foreldre og foresatte kan når som helst søke om en plass i barnehagen. Fristen for 1. runde i hovedopptaket (barnehagestart i august) er imidlertid 1. mars. Opptaket i Den tysk-norske barnehagen skjer innenfor rammen av det årlige hovedopptaket i Oslo kommune i begynnelsen av året.

For påmelding av barnet i barnehagen må påmeldingsskjemaet vårt fylles ut og sendes til sekretariatet. I tillegg til påmeldingsskjemaet for Den tysk-norske barnehagen, må det sendes en søknad til den ansvarlige bydelen i Oslo (der barnet bor). Nærmere informasjon finner du på nettsidene til Oslo kommune.

Påmeldingsskritt

• Send det utfylte påmeldingsskjemaet for Den tysk-norske barnehagen i Oslo til sekretariatet.

• Send også med barnets fødselsattest og vaksinekort.

• Påmeld barnet i den bydelen i Oslo dere bor i. Hvis du bor utenfor Oslo, velger du bydel Sagene.

• Oppgi Den tysk-norske barnehagen i Oslo som første prioritet.

• Viktig: For første opptaksrunde må begge skjemaer sendes inn før fristen 1. mars.

Det lønner seg å søke tidlig om en plass i barnehagen, ettersom vi har en egen venteliste som også tar hensyn til påmeldingsdato. Mer informasjon om ventelisten og prioritering finner du i barnehagens vedtekter.

• Påmelding til en skoleplass ved Den tysk-norske skolen i Oslo kan skje fortløpende. Forespørsler om påmelding rettes til sekretariatet.

For påmelding av barnet trenger vi følgende dokumenter:

Alle dokumenter sendes til sekretariatet.

Skolestart i 1. klasse

Vi gleder oss veldig over alle barn som ønsker å gå på skolen vår fra første klasse. Skolestart for første klasse finner sted i midten av august hvert år, etter sommerferien.

Første påmeldingsfrist for fremtidige førsteklassinger er 1. desember året før. I begynnelsen av året inviterer vi deretter potensielle nye elever til et møte på skolen for å bli kjent med hverandre. Her møter vi barna for første gang i en gruppe, og får en oversikt over barnas språkferdigheter. Deretter fullføres opptaksprosessen av de nye elevene.

Påmeldingsskjemaer (se ovenfor) og eventuelle spørsmål rettes til vårt sekretariatet.

I tillegg til påmeldingen ved Den tysk-norske skolen i Oslo, anbefaler vi å også registrere barnet ved en kommunal skole. Hvis dere får endelig tilsagn om en plass ved Den tysk-norske skolen i Oslo, kan dere trekke tilbake den kommunale påmeldingen.

Den tysk-norske skolen i Oslo har tre måneder avmeldingsfrist (til månedsslutt).

• Aktivitetsskolen er vårt heldagstilbud for barn i skolepliktig alder. Vi tar imot elever fra første til fjerde klasse (AKS) og fra femte til åttende klasse (SAKS).

AKS/SAKS er åpen for påmelding fra alle elever ved Den tysk-norske skolen i Oslo fra 1. til 8. klasse.

Påmelding er mulig når som helst, avmeldingsfristen er én måned.

Hvis du ønsker å melde barnet ditt på AKS/SAKS, kan du fylle ut påmeldingsskjema for Aktivitetsskolen AKS/SAKS og sende det til sekretariatet eller til Marc Rohner.

En oversikt over betaling og gebyrer for de forskjellige avdelingene finner du i vårt Infotek.

Kontakt oss:

Har du spørsmål?