Om oss > Kultur

Kultur ved Den tysk-norske skolen i Oslo

Ved siden av det kulturelle innholdet som formidles i undervisningen, tilbyr Den tysk-norske skolen i Oslo et bredt kulturelt tilbud for både elever og foresatte. I forbindelse med skolen kan man oppleve mange forskjellige kulturopplevelser, som for eksempel konserter med skolens eget orkester, filmfestivaler og en sommerfest i den store skolehagen.

• Musikk på barnetrinnet

Musikkundervisningen på barnetrinnet tar opp ulike aspekter ved musikk på en rekke forskjellige måter. Vi synger, spiller instrumenter, vi blir kjent med komponister, verker og musikkstiler, og er fysisk aktive i form av dans eller sceneopptredener.

I tredje og fjerde klasse avholdes det regelmessig klassekonserter, der elever som spiller et instrument i fritiden, får muligheten til å fremføre sine ferdigheter foran klassen.

Barnetrinnet på Den tysk-norske skolen i Oslo har dessuten et eget kor som møtes hver uke. Koret har først og fremst norske og tyske sanger i repertoaret. De opptrer ved forskjellige skoleinterne anledninger, og av og til sammen med skoleorkesteret.

Kontaktperson i barneskolekoret er Wiebke Walten.

Kammerorkester

Kammerorkesteret ved Den tysk-norske skolen i Oslo er åpent for alle elever som elsker musikk og som gjerne vil spille et instrument. Orkesteret øver regelmessig i lokalene i til ungdomstrinnet og videregående trinn i Sporveisgata 20.

Felles opptredener har Kammerorkesteret f.eks. på den store scenen under friluftskonsertene på Myraløkka, der også Oslo-filharmonien nylig spilte.

Kontaktperson i kammerorkesteret er Katja Maiwald.

«Jugend musiziert» (konkurranse for unge musikere)
    Elever ved skolen har i mange år deltatt i den internasjonale konkurransen «Jugend musiziert», som avholdes ved tyske utenlandsskoler. I de senere årene har de blant annet opptrådt i London, Moskva, Paris, Helsinki, Brussel og 2023 i Oslo.

Kontaktperson i kammerorkesteret er Katja Maiwald.

Jugend musiziert

Elevene ved skolen vår har deltatt i den verdensomspennende konkurransen "Jugend musiziert" arrangert av de tyske utenlandsskolene i mange år. I løpet av de siste årene har de opptrådt blant annet i London, Moskva, Paris, Helsinki og Brussel.

I 2023 arrangerte den Deutsch-Norwegische Schule i Oslo den nasjonale konkurransen i Oslo i anledning 60-årsjubileet for "Jugend musiziert". Inntrykk fra denne spesielle hendelsen finner du her.

Den 15.12.2023 er påmeldingsfristen for alle barn og ungdommer som ønsker å delta i "Jugend musiziert"-konkurransen i 2024. Her kan dere melde dere på.

Kontaktperson for “Jugend musiziert” er Katja Maiwald.

• Skolen samarbeider med diverse museer i Oslo, og integrerer det omfattende museumstilbudet i undervisningen. Ved besøk i kulturinstitusjonene får elevene oppleve kunst og kultur på nært hold.

Deltakelse i «Den kulturelle skolesekken» (DKS) gir dessuten elevene muligheten til å oppleve profesjonell kunst på skolen. DKS inngår i en kulturpolitisk satsing i skolen, der profesjonelle kunstnere besøker skoler slik at elever får møte kunsten direkte.

• Filmarbeidet ved Den tysk-norske skolen i Oslo er integrert i kunstundervisningen, og finner ofte veien til prosjekter og tverrfaglig arbeid. Vi ønsker å forankre film i læreplanene allerede fra barnetrinnet, slik at vi kan gi barna muligheten til å prøve ut film på et tidlig tidspunkt.

Vi har grunnlagt filmfestivalen «Oslo filmt!», der filmer fra alle alderstrinn på skolen fremføres. «Oslo filmt!» er den lokale utgaven av den internasjonale filmfestivalen «Europa filmt!», som ble grunnlagt av Den tysk-norske skolen i Oslo sammen med andre tyske utenlandsskoler, og som avholdes i Helsinki annethvert år.

Kontaktpersoner for filmarbeidet ved skolen er Gloria Mikitta og Beatrice Kulbe.

• Midt i Oslo, ikke langt fra de nye skolelokalene, ligger Oslo bys skolehageanlegg Geitmyra. I denne frodige oasen har Den tysk-norske skolen i Oslo sin egen parsell, der elevene lærer om hvordan man omgås planter og mye, mye mer. I tillegg til hager har anlegget drivhus, høns, små dammer, en lekeplass og et utekjøkken, som skal bidra til å øke bevisstheten rundt bærekraftig utvikling og styrke miljøengasjementet.

Skolehagen benyttes av Den tysk-norske skolen i Oslo både i undervisningen og i Aktivitetetsskolen. For eksempel står forberedelser, såing og planting på læreplanen for tredje klasse. Også SAKS fra femte til åttende klasse drar regelmessig på tur til Geitmyra for å hjelpe til med forberedelser, høsting eller rett og slett for å leke i det store hageanlegget.

Skolehagen er et møtested. Her møtes mennesker med ulik kulturell bakgrunn og fra forskjellige aldersgrupper. Også elevene våre er hjertelig velkomne til å dra hit på tur, feire bursdag eller avholde sommerfester her (påmelding på forhånd hos skolen).

Skolehagen trenger jevnlig pleie. For å sikre dette, tar en gruppe foreldre hånd om parsellen vår. Skolehagegruppen trenger alltid hjelp, og gleder seg over alle som ønsker å delta i arbeidet.

Hvis du har lyst til å vanne, luke eller høste, eller vil engasjere deg i skolehagen på andre måter, er du hjertelig velkommen til skolehagegruppen. Ta gjerne kontakt med Den tysk-norske skolen i Oslo på epost, så formidler vi forespørselen din videre.

Skolehagens adresse:

Geitmyra skolehager
    Kierschows gate 9
    0462 Oslo

Vil du påmelde barnet ditt i Den tysk-norske skolen i Oslo? Her finner du all informasjon du trenger for påmeldingen.

Har du spørsmål om skolen?

Sekretariat barneskole

Sekretariat ungdoms- og