Barnehage > Barnehageteamet

Barnehageteamet

Den tysk-norske barnehagen i Oslo har 25 fast ansatte. Vi er et team av tolerante og åpne medarbeidere med norsk og tysk som morsmål. Her presenterer vi de pedagogiske lederne i barnehagen.

Bianca Körber Barnehagestyrer

Jeg kommer opprinnelig fra Wien i Østerrike. Der tok jeg utdanning som barnehagepedagog, som jeg fullførte i 2009. Deretter jobbet jeg som pedagogisk leder i Østerrike i ni år, fire av dem som leder for en inkluderingsgruppe.

Etter et års utenlandsopphold i Amerika kom jeg til Den tysk-norske barnehagen i Oslo i august 2019.

Etter å ha gjennomført etterutdanningen «Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager» ved OsloMet i 2021, overtok jeg ledelsen for barnehagen. Jeg gleder meg veldig til å utvikle barnehagen videre sammen med teamet mitt.

«Barn er som blomster. Du må bøye deg ned for å virkelig se dem.» (Friedrich Fröbel)

Susanne Förster Spurvegruppen

Jeg heter Susanne Förster og kommer fra Berlin. Etter mitt frivillige økologiske år i en skogsbarnehage og tysk utdanning til barnehagelærer, kom jeg til Den tysk-norske barnehagen i Oslo i august 2017. Siden 2018 har jeg vært pedagogisk leder i Spurvegruppen.

Det gir meg stor glede å jobbe med barn, ettersom de ser noe unikt i hver dag og er åpne for alle de små miraklene som gjerne går tapt i hverdagen.

«For å vokse trenger man trygghet og tillit. Både til mennesker og til steder.» (Ukjent)

Anja Pufahl Sneglegruppen

Så lenge jeg kan huske, har jeg ønsket å jobbe med barn. Det gjør jeg fortsatt, og etter å ha hatt flere praksisplasser oppdaget jeg Den tysk-norske barnehagen i Oslo. I 2012 fikk jeg en praksisplass her, og ble umiddelbart betatt av Oslo. Et år senere fullførte jeg pedagogikkstudiet, og siden da har jeg jobbet i barnehagen her. I september 2014 overtok jeg som pedagogisk leder.

«Det finnes ikke noe mer spennende enn å gå på oppdagelsesreise sammen med barn.» (Anja Pufahl)

Sandy Tallot Uglegruppen

Jeg kommer opprinnelig fra Midt-Tyskland. Etter å ha tatt fagbrev som fotograf og fullført studier i helse- og sosialvitenskap, flyttet jeg til Norge i 2011. Siden januar 2014 har jeg jobbet ved Den tysk-norske barnehagen. Etter to foreldrepermisjoner overtok jeg den pedagogisk ledelsen for Froskegruppen.

«Man er aldri for liten til å være storslått» (Ukjent)

Stefanie Matitz Villsvingruppen

Presentasjonen av Stefanie Matitz følger.

Marlene Kaasa Ulvegruppen

Jeg er halvt tysk halvt norsk, og flyttet til Norge i 2001. Jeg var assistent i den Norsk-tyske barnehagen første gang i 2018, og ble dermed introdusert til verdens mest spennende fagfelt! I 2019 begynte jeg på en bachelor i pedagogikk på UiO, med programfagsretning i «pedagogisk psykologi -hvordan mennesker lærer og utvikler seg», og i 2022 var jeg ferdigutdannet og tilbake i den norsk-tyske barnehagen. Høsten 2023 overtok jeg ulvegruppen.

Å være en del av friluftgruppen gir oss pedagoger en unik mulighet til å jobbe med tverrfaglig læring og utvikling i verdens fineste rammer- nemlig naturen.

«Eventyrene er der ute!» (Norges speiderforbund)

Ulrike Niemann Bjørnegruppen

Hei, jeg er gift, har en datter og kom til Oslo i 2012. Jeg har en B.A. i barnehagepedagogikk, i tillegg til universitetsstudier i kulturvitenskap med teater som tyngdepunkt. Jeg kom til Den tysk-norske barnehagen i Oslo i 2017, og har siden jobbet med alle aldersgrupper. I august 2022 ble jeg pedagogisk leder for førskolegruppen «Bjørnene».

Jeg gleder meg over den aktive kommunikasjonen med barna, de mange utfluktene i naturen og det gode forholdet til foreldrene og familiene.

«Ingen annen alder opplever man så vanvittig intenst som barndommen. Vi som er store bør minnes hvordan det var.» (Astrid Lindgren)

Vil du bli med på laget? Vi er regelmessig på utkikk etter nye kolleger og praktikanter. Mer informasjon finner du under ledige stillinger på nettstedet vårt.

Har du spørsmål om barnehagen?

Sekretariat barnehage

Annette Yssen