Aktivitetsskole > AKS

AKS – Aktivitetsskolen

Aktivitetsskolen (AKS) er en heldagsordning for barnetrinnet ved Den tysk-norske skolen i Oslo. AKS sørger for at elevene får tilsyn før og etter undervisning samt leksehjelp. Aktivitetsskolen samarbeider tett med skolen, og hver enkelt klasse på barnetrinnet følges av en AKS-medarbeider.

• I tillegg til kontaktlæreren følger en medarbeider ved Aktivitetsskolen hver enkelt klasse på barnetrinnet ved Den tysk-norske skolen i Oslo. AKS-medarbeideren leder klassen ca. fem timer i uken og passer på i friminutter. Om ettermiddagen har medarbeideren oppsyn med klassen under leksehjelp og prosjektarbeid.

Den aktive deltakelsen i undervisningen gjør at medarbeiderne i Aktivitetsskolen kan vurdere sosiale og faglige styrker og svakheter hos hvert enkelt barn. Dessuten gir den mulighet for individuell oppfølging og støtte til barna.

Vårt pedagogiske konsept med en kontaktlærer og en fast tilordnet assistent gjør det mulig å følge opp utviklingen hos hver enkelt elev individuelt. I tillegg skaper det en trygg og god atmosfære for barna.

• Leksehjelp er et viktig element i Aktivitetsskolen. Ved leksehjelpen om ettermiddagen gjør elevene leksene sine selv, mens AKS-medarbeiderne for de enkelte klassene står til rådighet for å gi hjelp.

Takket være deltakelsen i undervisningen kjenner AKS-medarbeiderne barna godt, og har et innblikk i både deres faglige og sosiale evner.

• Etter å ha gjort leksene, kan barna enten leke fritt eller delta i ulike interne og eksterne prosjekter eller aktiviteter, avhengig av hva som tilbys for øyeblikket.

Eksempler på interne prosjekter:

• Bevegelse og lek

• Tegning og maling

• Håndverksprosjekter

Eksempler på eksterne prosjekter:

• Skiskole

• Japanskkurs

• Sjakkurs

• Klatring (4. klasse)

• AKS åpner kl. 7:45

• Fra 7:45 til undervisningsstart (kl. 8:00 eller 8:45): fri leking

• Ca. fem timer i uken: Deltakelse i undervisningen

• Kl. 14:00–15:15: Leksehjelp

• Kl. 15:15–16:45: Frilek/prosjekter

• Kl. 16:45: AKS stenger

Sørg for at barna er hentet senest kl. 16:45!

Vil du påmelde barnet ditt i AKS eller SAKS ved Den tysk-norske skolen i Oslo? Her finner du all informasjon du trenger for påmeldingen.

Har du spørsmål om AKS?

Leder AKS/SAKS