Aktivitetsskole > Pedagogikk og språk

Pedagogikk og språk

Vi anser oss som et fellesskap der elever, skolens medarbeidere og foresatte samarbeider tett. Vi føler oss like tett knyttet til norsk og tysk kultur. Med vår utdanning og pedagogikk ønsker vi å utvikle flerspråklige, verdensåpne og ansvarsbevisste personligheter med fundert kunnskap, sosial kompetanse, kreativitet og empati.

• Vi i Den tysk-norske skolen i Oslo ser vi på oss selv som et fellesskap der elevene, skolens medarbeidere og de foresatte samarbeider tett. Vi føler oss like tett knyttet til norsk og tysk kultur.

Med vår utdanning og pedagogikk vil vi i Den tysk-norske skolen i Oslo utvikle flerspråklige, verdensåpne og ansvarsbevisste personligheter med fundert kunnskap, sosial kompetanse, kreativitet og empati.

Hvert enkelt menneske har sine individuelle evner og ferdigheter, og er preget av kulturelle og tradisjonelle verdier og følelser. På dette grunnlaget skal barna utvikle seg videre i Aktivitetsskolen. Vårt mål er å gi elevene støtte til helhetlig og fri utfoldelse, og dermed stimulere til utvikling. Vi vil gi barna følelsen av fellesskap og samtidig imøtekomme hvert enkelt barns individuelle behov.

Heldagstilbudet følger prinsippene for fritidspedagogikk. Vi gir elevene forslag til hvordan de kan bruke fritiden sin og gir dem tid og rom til frilek. Vi gir dem muligheten til å prøve ut forskjellige aktiviteter og utforske sine evner og interesser. Slik stimulerer vi til selvstendighet og ansvarsbevissthet blant barna og ungdommene.

For å kunne danne oss et helhetlig bilde av elevene, legger vi stor vekt på å ha et konstruktivt samarbeid med de foresatte og lærerne ved skolen.

• Språket er grunnlaget for et konstruktivt sosialt samvær og for at individet skal kunne utfolde seg i en positiv retning. Støtte til språklig utvikling er derfor et tyngdepunkt i arbeidet vårt. Det flerspråklige aspektet spiller en vesentlig rolle ved skolen vår. I tråd med det språklige konseptet i Den tysk-norske skolen i Oslo, legger vi spesielt vekt på språkutviklingen i norsk og tysk.

I Aktivitetetsskolen benytter vi oss av mange ulike muligheter for å fremme språkferdighetene. Det kan være alt fra oppmerksom lytting, individuelle samtaler, lesing, høytlesing og lytting til lydbøker, til presentasjon av skolefaglige temaer og prosjektarbeid.

Vil du påmelde barnet ditt i AKS eller SAKS ved Den tysk-norske skolen i Oslo? Her finner du all informasjon du trenger for påmeldingen.

Har du spørsmål om AKS eller SAKS?

Leder AKS/SAKS

Marc Rohner