Skole > Ungdomstrinnet

Ungdomstrinnet (Sekundarstufe I)

Ungdomstrinnet omfatter klassetrinn fem til ni. I de to første årene, det såkalte orienteringstrinnet, introduseres elevene til en læremodell som følger den tyske gymnasmodellen. I syvende klasse evalueres elevene i en såkalt «vitnemåls-konferanse», som ender i en anbefaling om barnets nivå tilsvarer et tysk gymnas eller om karaktersetting bør skje etter nivået i en «Realschule». Foreldrene avgjør om de vil ta imot tilbudet. Til tross for de forskjellige nivåevalueringene fra syvende klasse, forblir alle elever i samme gruppe.

• På ungdomstrinnet går for øyeblikket circa 130 elever fordelt på seks klasser. Størrelsen på klassene varierer mellom 14 og 27 elever, som er maksimalantallet.

Hver klasse har sin egen kontaktlærer. I tillegg har de seks til åtte faglærere. Lærerne våre holder hverandre oppdatert og utveksler fortløpende informasjon om utviklingen i de forskjellige klassene. Dessuten har de regelmessige samtaler om individuelle utviklingsnivåer.

For klassetrinn fem til åtte tilbyr vi en egen Aktivitetsskole (SAKS), der elevene kan få leksehjelp og delta i ulike aktiviteter.

• Undervisningen på ungdomstrinnet og videregående trinn ved Den tysk-norske skolen i Oslo følger læreplanen i den tyske delstaten Thüringen. Det gjør det for mulig å f.eks. bytte til en skole i Tyskland eller til en annen tysk utenlandsskole.

Selvsagt følger Den tysk-norske skolen i Oslo også den norske Opplæringsloven, slik at man også kan bytte til andre skoler i Norge.

• Femte og sjette klasse betegnes som «orienteringstrinnet» på Den tysk-norske skolen i Oslo. Her vil skolen ved hjelp av pedagogiske og organisatoriske tiltak gjøre overgangen til sekundærtrinnet så enkel som mulig.

Orienteringstrinnet fører med seg mange forandringer for elevene sammenliknet med barnetrinnet. Fra femte klasse får klassen i tillegg til kontaktlæreren undervisning av seks til åtte forskjellige faglærere, og flere av undervisningsfagene er nye. Det som på barnetrinnet het «Sachkunde» (samfunns- og naturfag), deles nå inn i biologi, geografi og historie, og engelskundervisningen, som startet i fjerde klasse, utvides ytterligere.

• Lærerne treffes jevnlig og holder hverandre oppdatert på utviklingen i de forskjellige klassene. Dessuten har de regelmessige samtaler om individuelle utviklingsnivåer. Dermed kan de på et tidlig tidspunkt avholde samtaler med foreldrene om hvordan elevene ligger an til å takle de faglige utfordringene på gymnasnivå.

I syvende klasse evalueres elevene i en såkalt «vitnemåls-konferanse», som ender i en anbefaling om barnets nivå tilsvarer et tysk gymnas eller om karaktersetting bør skje etter nivået i en «Realschule». Foreldrene avgjør om de vil ta imot tilbudet. Til tross for de forskjellige nivåevalueringene fra syvende klasse, forblir alle elever i samme gruppe, men får karakterer ut i fra sitt nivå på prøver og vurderinger.

• Bortsett fra i fagene norsk, samfunnsfag og engelsk, og senere fransk, foregår all undervisning ved Den tysk-norske skolen i Oslo på tysk.

Norsk og samfunnsfag tilbys som undervisning både for elever med norsk eller andre språk som morsmål. Ved inndelingen tar vi hensyn til elevenes nivå.

I tillegg til norsktimene og engelskundervisningen fra fjerde klasse, blir det fra syvende klasse også gitt franskundervisning fire skoletimer i uken.

• Kjernetiden er vanligvis fra kl. 08:15 til 13:30.

1. time: kl. 8:15 – 9:00

2. time: kl. 9:00 – 9:45

Friminutt: kl. 9:45 – 10:00

3. time: kl. 10:00 – 10:45

4. time: kl. 10:45 – 11:30

Storefri: kl. 11:30 – 12:00

5. time: kl. 12:00 – 12:45

6. time: kl. 12:45 – 13:30

Friminutt: kl. 13:30 – 13:40

7. time: kl. 13:40 – 14:25

8. time: kl. 14:25 – 15:10

• I niende klasse er alle elever ute i praksis i to uker, enten i Norge eller i Tyskland.

Vil du påmelde barnet ditt i Den tysk-norske skolen i Oslo? Her finner du all informasjon du trenger for påmeldingen.

Har du spørsmål om skolen?

Leder ungdomstrinnet (Sekundarstufe I)

Johanna Blum

Sekretariat ungdomstrinnet