Ungdomsklubben barna digger å henge på etter skolen

- Vi må nærmest “kaste ut” ungdommene når vi stenger halv fem. Ingen vil avslutte dagen på ungdomsklubben til Den tysk-norske skolen i Oslo.

På SAKS (aktivitetsskole for 5-7 trinn) til Den tysk-norske skolen i Oslo får elevene henge med venner, gjøre lekser, spille fotball og programmere, etter skolen. Tilbudet ligner SFO og AKS, men er for de eldre skolebarna. Her blir leksene unnagjort for dagen, og barna kan delta på mange ulike aktiviteter. Tilbudet er blitt så populært at barna ikke vil dra hjem når dagen er slutt.

- Barna elsker å være her. Mange av dem blir til siste stund, og vi må jevnlig “kaste” dem ut når vi stenger. Her får de leke med vennene sine hele ettermiddagen, og delta på morsomme prosjekter og aktiviteter. Ikke minst får de være med og bestemme hvordan SAKS skal se ut gjennom SAKS-rådet, sier Marc Rohner, leder av SAKS.

90% påmeldte på 5. trinn

Tilbudet er populært blant elevene på femte, sjette og syvende trinn. På 5. trinn er 90% av barna påmeldt SAKS, og til neste år forventer de enda flere barn. 12- og 13-åringene på syvende trinn liker tilbudet så godt at de ønsker å fortsette med SAKS til neste år, selv om tilbudet egentlig avsluttes etter syvende klasse.

- Akkurat nå er det faktisk flere påmeldt fra syvende klasse enn sjette klasse. Mange av dem trives så godt at de har spurt om vi kan utvide tilbudet så de kan fortsette når de begynner i åttende klasse. Det har vi selvfølgelig etterkommet, og da vil de eldste barna få mer ansvar og bl.a. mulighet til å hjelpe de yngre barna med ulike oppgaver, sier Janosch som jobber ved SAKS.

Syverksted, leksehjelp og programmering i nye lokaler

SAKS fikk nye lokaler i fjor. På 120 kvm har de fire store rom de kan boltre seg på. Her er det lekserom, prosjektrom, sosialt rom med spill og bøker og et datarom med 3D printer.

Elevene får leksehjelp, og ellers er det ulike prosjekter og workshops de kan delta på, og et kjøkken der de får eksperimentere med matlaging. På menyen står det alt fra taco, fiskepinner eller chili con carne.

Vi har fire faste prosjekter i uken og forskjellige workshops for barna. De kan melde seg på syverksted, keramikkverksted, teater, planting i utehagen eller et IT-tilbud der de for øyeblikket programmerer legoroboter. På kjøkkenet vårt er det alltid mat tilgjengelig for barna, så de kan hente seg brødskiver ved behov. Snart får vi et ungdomsbibliotek på plass og en dag i uken har vi fellesdag med utflukt. Da drar vi til en park og spiller fotball eller frisbeegolf. En gang i måneden er det kinodag, sier Janosch.

SAKS-råd: Barnas stemme er viktig for oss

Fra 5. klasse får barna mer ansvar på Den tysk-norske skolen. Det legges opp til at elevene skal lære å bestemme mer selv. Leksene kan de gjøre når de vil, så lenge de overholder fristen. I tråd med dette har de opprettet SAKS-rådet som møtes annenhver uke. Her samles alle barna til et demokratisk råd der store og små problemstillinger drøftes.

- Vi har alltid en dagsorden med temaer som skal drøftes. Barna kommer selv med temaene, og det kan være forslag til prosjekter de ønsker seg, eller ting de vil endre på. Hele poenget er at barna skal få være med og forme og styre hvordan SAKS skal være. Det er viktig for oss at de føler de har en stemme og at stemmen deres betyr noe, sier Janosch.

Ta gjerne kontakt med oss her, så forteller vi mer om AKS og SAKS på skolen vår.

Mari Westrheim