Avgangselev ved Den tysk-norske skolen i Oslo snakker norsk, tysk, engelsk, fransk og skal bli flytende i kinesisk snart

Ada er avgangselev ved Den tysk-norske skolen i Oslo, og i oktober flytter hun til Berlin for å studere østasiatisk politikk og kinesisk. Den solide utdanningen, dobbelt vitnemål og toppkarakterer fra skolen har åpnet flere dører for henne.

– Stipendet er en skikkelig mulighet jeg ikke ville gå glipp av. Jeg får veldig mye dekket under studietiden som gjør det lettere å bare konsentrere meg om studier og ikke stresse over økonomien, sier Ada.

Enklere søknadsprosess med både norsk og tysk vitnemål

På Den tysk-norske skolen går avgangselevene ut med dobbelt vitnemål. Et norsk og et tysk. Det gjør at elevene stiller sterkere når de skal søke de ulike universitetene. Hun brukte det tyske vitnemålet sitt da hun søkte på Freie Universität. Dermed slipper hun tysk språktest.

– Du må uansett sette deg inn i hvordan søknadsprosessen virker, men med to vitnemål kan du strategisk velge det vitnemålet som øker sjansene dine til å få studieplass. Det blir enklere og mindre omveier avhengig av hvor og hva du ønsker å studere, sier Ada.

Internasjonalt skolemiljø gjorde Ada nysgjerrig på verden

Ada er født i Norge og har vokst opp med forskjellige språk og kulturer rundt seg Det er naturlig for henne å lære et nytt språk. Nå ønsker hun seg en internasjonal karriere.

– Personlig synes jeg det er veldig givende med språk, kultur og politikk, og jeg har veldig lyst til å jobbe internasjonalt. Skolen har nok styrket den lysten, for når du er omgitt av ulike kulturer og ulike verdenssyn, blir du ekstra nysgjerrig på verden, sier hun.

Strategisk studievalg - tror Kina får en sentral rolle fremover

Ada har valgt å ta en bachelorgrad i Kinastudier ved Freie Universität i Berlin, en av Tysklands ledende og største universiteter. Med vietnamesisk bakgrunn har hun stor interesse for østasiatisk politikk. Foreldrene har vært veldig engasjert rundt studievalget, samtalene hjemme har vært mange, og sammen kom de frem til at dette var riktig valg for henne.

– Jeg synes Øst-Asia er spennende, og særlig Kina som er en av verdens største økonomier. Jeg er veldig interessert i hvilket samspill Øst-Asia og Europa må ha i fremtiden, sier Ada.

– Jeg har alltid vært veldig glad i å lære språk, og synes generelt det er veldig spennende å lære om ulike kulturer, politikk og språk, sier Ada Kristine Monstad.

Ada gleder seg til studiene starter i oktober. Men først skal hun ha en lang sommerferie.

Ønsker du å vite mer om skolen vår? Ta kontakt med oss her.

Isabell Sund