– Føler meg hjemme som student i Tyskland

Aron Buzinkay studerer informatikk ved Technische Universität München (TUM). Solide tyskkunnskaper og dobbelt vitnemål fra Den tysk-norske skolen i Oslo har gjort overgangen til utenlandsstudier enkel.

Aron Buzinkay stortrives som student på Technische Universität München, hvor han tar en bachelor i informatikk.

18-åringen brukte det tyske vitnemålet da han søkte på TUM – et av de beste tekniske universitetene i Europa. Dermed slapp han tysk språktest.
– Å ha et tysk vitnemål gjorde søknadsprosessen mye enklere. Å gå ut av Den tysk-norske skolen i Oslo med både norsk og tysk vitnemål gir en stor frihet til hvor man kan studere, sier han.

Integrert gjennom tysk språk og historie

Aron er oppvokst i Oslo med ungarske foreldre. Han hadde ingen tyskferdigheter da han startet i barnehagen på Den tysk-norske skolen i Oslo. Nå kan han tysk på morsmålsnivå, og det er ingen problem å følge undervisningen på det tyske universitetet. Språket gjør det også lettere å bli kjent med andre elever.
– Selv om jeg ikke har vokst opp i Tyskland, så føler jeg meg veldig integrert i landet. Grunnen til dette er at jeg kan språket og at jeg gjennom Den tysk-norske skolen i Oslo har blitt kjent med tysk historie, tradisjoner og tysk hverdagsliv. Selv om vi var en skole midt i Oslo, så hadde vi et tysk skolemiljø, sier han.

Fokus på hver enkel elev

Aron satte også pris på at det var få elever på hvert trinn på Den tysk-norske skolen i Oslo. Dermed fikk elevene et nært forhold til lærerne og hverandre.
– Dette skapte et veldig godt skolemiljø. Vi fikk lære i vårt eget tempo og lærerne oppfordret oss til å finne løsninger som passet våre ferdigheter. En gang skulle vi for eksempel lage noe kreativt til en bok i tyskundervisningen. Da valgte jeg å lage en nettside og presentere boken på den måten.

Aron fikk også bidra med sine programmeringskunnskaper da Den tysk-norske skolen i Oslo hadde behov for noe som ga dem en bedre oversikt over de tyske vitnemålene.
– Da fikk jeg muligheten til å lage en applikasjon som gjorde det enklere å eksportere vitnemål, og som sørget for at elevdata ble håndtert sikkert og i forhold til Kunnskapsdepartementets retningslinjer og standarder, sier han.

Vant anerkjent tech-konkurranse

Før han startet på sin på sin bachelor i informatikk ved TUM, tilbrakte Aron tre måneder i Berlin hvor han hadde sommerjobb i kjemiselskapet Evonik. Her jobbet han med kunstig intelligens. Han forteller at han alltid har vært interessert i datamaskiner og programmering, så det var naturlig for han å studere informatikk.

Aron har allerede markert seg på universitet. Sammen med sin studiekamerat Jonas, som også gikk på Den tysk-norske skolen i Oslo, deltok han nylig på HackaTUM. Dette er et av Europas største hackathon i regi av universitetet og finansselskapet Bloomberg. I kodekonkurransen, som gikk over 48 timer, utviklet de en tradingplattform for aksjer og gikk av med seieren.

– Ettersom vi konkurrerte med avgangsstudenter, så var det veldig kult å vinne. Premien er mulighet for intervju til sommerjobb i Bloomberg som er veldig anerkjent, forteller han.

Aron og Jonas presenterer sitt bidrag for juryen under kodekonkurransen HackaTUM, hvor de gikk av med seieren.

Ser lyst på fremtideN

Aron ser nå fram til videre bachelorstudier i Tyskland, og en mulig master, men han er usikker på hvilke fagfelt innenfor IT han vil spesialisere seg innenfor.
– Jeg ønsker å jobbe som utvikler, men om jeg ønsker å spesialisere meg innenfor kunstig intelligens eller noe annet det vet jeg ikke enda. Det positive er at det er stor etterspørsel etter utviklere på jobbmarkedet. Å utvikle software virker kjempespennende, og det er behov for den kompetansen i alle bransjer. Mulighetene er mange, smiler Aron Buzinkay.

Janne Vibeke Rosenberg